профилактика на обективи – как

Home Forums направи сам профилактика на обективи – как

This topic contains 32 replies, has 6 voices, and was last updated by  turin 12 years, 8 months ago.

Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 33 total)
  • Author
    Posts
  • #858

    BXMarkov
    Participant

    Ами мини през Дондуков 18 при Цецо и за нищо пари ще стане като масълце и ще го ползват и внуците ти живот и здраве :) П.С. Ако имаш мерак вземи някой боклук и го разпарчетосай за да видиш за какво иде реч. На Мезан браво за мерака, с внимание и упоритост може и да не увредиш обектива, но хората при производството са го центровали и напасвали с уреди, а ние на око ги целим нещата. В крайна сметка всеки сериозен любител трябва да разглоби(увреди) поне едно стъкло задължително :)))

    #859

    mezan
    Participant

    Жорка мерси за идеята с шублера!!!Сега вече никой не може да спаси Такумара:)хехехе.Шегувам се,но идеята наистина е добра,даже ще си пригодя един шублер точно за това!

    Мойте обективи са ставали единствено по-добре след като съм ги отварял:). И щот’ съм “гад мръсна”,за да зарибя turin ,че вие почти сте го разубедили,ще кача няколко снимки, които специално направих.

    Качвам ги като линкове ,че са големички за снимки тук:

    1. http://i26.photobucket.com/albums/c106/mezan/other/IMGP4903.jpg?t=1174427756

    Това представлява обектива като му махнеш дуп*то:

    червено-ограничителите за хода на фокусната гривна.Фокусираш на безкрайност,махаш ги и почваш да отвиваш като броиш колко оборота си направил(за да го върнеш пак на същото място преди да ги сложиш),също и това което казах горе да отбележиш точно къде гривната напуска тубуса.

    лилаво-винтчетата които държат диафрагмата.Ако ще я чистиш само.Ако не-няма нужда да я разглобяваш за да смажеш фокуса.

    зелено-ограничител който държи долната гривна да не се завърта,когато въртиш фокуса.Плъзга се и се трие между две пластинки.Там е добре да смажеш.Обикновено ако има малко празен ход обектива,то това е защото тези две винтчета не са затегнати или самата пластинка се е свила(ако я извадиш ще видиш ,че е разделена по средата и има възможност за регулиране на ширината й).

    синьо-лостчето на диафрагмата

    2. http://i26.photobucket.com/albums/c106/mezan/other/IMGP4904.jpg?t=1174428348

    това е едно от трите винтчета които държат задната леща.Ще ти трябва отвертка около 1мм,плоска ако искаш да ги отвиеш

    Когато всичко е ОК и трябва да го затворя става малко измислено.Не знам на твоя сложил ли си му някакъв ограничител за да натиска постоянно иглата на авто-блендата и да може да я затваряш когато си поискаш.Аз съм му сложил едно парченце от пълнител за химикал:

    http://i26.photobucket.com/albums/c106/mezan/other/IMGP4907.jpg?t=1174428481

    И когато го затварям първо премествам пръстена на блендата на 1.8,после бутам лостчето на диафрагмата(със синьо на първата снимка) докато се отвори до край и накрая слагам задницата като гледам това да съвпадне с това и леко го натискам да държи постоянно отворена диафрагма:

    http://i26.photobucket.com/albums/c106/mezan/other/IMGP4911.jpg?t=1174428843

    и в същото време гледам и това да съвпадне с това:

    http://i26.photobucket.com/albums/c106/mezan/other/IMGP4912.jpg?t=1174428965

    Ами това е:)Вече го правя със затворени очи.Ако нещо не стане както трябва,прати ми го ще го спретна:)Само трябва да намеря наистина хубава грес.

    ух,докато се оправя с тези линкове…

    айде някой да ми каже дали се виждат снимките или си ги виждам само аз щото съм се регнал във photobucket-a в момента.

    #860

    turin
    Member

    Виждат се снимките, ок са :)

    Мерси за подробното описание, много е ценно. За повечето неща се досетих, като разглеждах – само за ограничителя на въртенето на пръстена с лещите не се бях сетил, чудех се за какво е точно.

    Често, като се замисля, при по-старите обективи има един малък луфт между корпуса и тубуса с лещите. Примерно фокусира се на минимално разстояние, за да излезе навън тубусът и кат осе хване с пръсти и ле-екичко се раздвижи, се усеща мърдането спрямо корпуса. Значи този луфт е от свиване на тази ограничителна пластина. С добър инструмент и внимателно значи може да се разшири леко, за да обере луфта и да няма хлопащи части.

    Основното остава за смазката. Казваш за грес. Не става ли да се използва фино машинно масло? Продава се във всяка железария, това дето навремето (е, предполагам и сега) се ползваше за смазване на шевни машини примерно. Струва около левче май тубичката, даже имам някъде.

    Маслото ще се разтича повече, но просто значи ще се слага по съвсем мъничко. То е фино масло и прониква в резбите и сглобките. Остава мазно и не засъхва и не клеясва с времето.

    За Пентакона – може би все пак ще се пробвам първо на друг обектив. :)

    #861

    george
    Participant

    жоро, браво. готино howto! :)

    #862

    mezan
    Participant

    Е,то не е точно howto-стъпка по стъпка,просто съм акцентирал в/у някои важни моменти:)

    turin,вземи си един Хелиос за тестове,хем ако не стане нищо ,ще му махнеш задната леща да стане “софт фокус” портретен обектив (около 100мм става,мисля) ,резултата е ужасен м/у другото.Ако пък му прецакаш диафрагмата може да му изрежеш една формичка от черен картон,бях видял във ФФ мисля Ахаб, беше си направил боке на рибки:)

    Смазка -задължително грес и мажеш не много дебело.То си влиза където трябва, правиш една две врътки и каквото остане,го изчистваш с отвертката.Маслото ще изтече за нула време и дори да не се разкапе в лещите и ламелите (а то със сигурност ще попадне и там) ,просто ще започне да стърже.Представи си да ти капне масълце на матрицата докато правиш примерно 0,5 сек. експозиция:).Ужас!!А маслото си засъхва и си клеясва нормално:)

    Имам един приятел в талавизията,та той ми казваше за някаква специална бяла смазка,била някак си като гума или силикон,била много хубава и не се влияела от температурата.Абе не разбрах точно какво има предвид,хем била мазна,пък хем не била мазна:):)Ама и той как обяснява…

    #863

    BXMarkov
    Participant

    Мезанчо, евала бате ти си го надвил обектива :) Разликата е в индивидуалните умения, затова не препоръчвам да се пипа. Ясене, масло не си и помисляй отива наистина на “най-желаните” от теб места – ламелите и лещите. За смазката, не зная има толкова видове греси,че свят ми се завива, по-принцип смазката за тези механизми(виждал съм в ателиета) е полупрозрачна белезникава и стои като смола на консистенция, нямам представа откъде обаче може да се намери.

    #864

    turin
    Member

    Е, и аз съм сръчен с такива неща ;) :P Ама друг път ще правя наръчници със снимки, както смятах сега за пентакона. Гледах един друг пентакон, пак само със сменено дупе – конструкцията хич не е сложна, особено ако не се разглобява оптичната система. Трябва само внимание, малки отвертки и да не се разглобява често и без нужда. Остава само смазката – тя май е най-важното.

    Прави сте, с машинно масло няма да стане добре – идеята ми беше да се сложи съвсем малко и после след няколко оборота да се забърсва периодично от края, за да е наистина съвсем малко и да не се разлива. Но пък като е тънък слоят машинно масло, триенето на такива големи части става голямо. То затова е измислена греста, точно за такива части с по-големи повърхности и луфтове.

    Сега ме е яд малко, че не съм напоследък активен байкър – че да ида да питам някой майстор. Има части в колелата, които се смазват с различни смазки, някои са с машинно масло, други със спрейове, има и въпросната прозрачна смазка, и много рядко “нормална” грес, каквато си я знаем от едно време. Предполагам, че тази белезникава полупрозрачна смазка е нещо на синтетична основа, подобна съм виждал и за смазване на вентилатори на захранвания (май)… Може би нещо силиконово, или друга някаква паста на силициева основа, не знам. Трябва явно да е термоустойчива.

    #865

    george
    Participant

    никва течна смазка!

    има една ултра скъпа за грамофони и аудиофили, ама беше безумна цена за 2-3 грама. на силиконова основа. с която се мажат механизми за рамена на грамофони, които струват в пъти повече от 1дс марк2 :)

    #866

    turin
    Member

    Нещо друго още:

    Видях, че в конструкцията има места, където може да се слага или обира смазка. Нещо като малки “легенчета” покрай резбата. Та може би може в тези места внимателно да се “вкарва” по мъничко смазка, без да се разглобява повече, само с махнато дупе. Нещо като гресьорки са явно – примерно ако смазката е малко, да може да се досложи.

    Търсих и чертежи из мрежата – освен резбата между фокус-пръстена и тялото с оптичната система има и още една важна резба явно.

    Тази втора резба е между фокус-пръстена и задната част, на която са означенията на скалата за рязкост. Там резбата е със съвсем малка стъпка, като си разглеждам външно обективите, отчестването от тази резба почти не се забелязва. Но вътре сто на сто има нужда от смазка – и може клеясването и трудният ход да са и от тази втора резба.

    Така че местата за смазване стават три – голямата резба на оптичната система, малката резба на скалата за рязкост и мястото около водача, за който обясни Мезан по-горе :)

    #867

    Eti
    Participant

    малеееее! Изправи ми се косата. Трябваше да кръстите темата “Шило в торба не стои”. Дори и да бях техничар по рождение и душа, не бих направила подобно нещо. С финната оптика ми се струва, че е като човешкото тяло работата. Пипнеш ли го веднъж по-надълбоко никога не е същото.

    Дерзай turin щом те влече йекшъна:)). И пални свещичка за george таку:D.

    Иване, шапка ти свалям за смелостта и опита. Ама те физиците са луда работа;).

    #868

    mezan
    Participant

    О,да:),тази резба я бях забравил:).Мисля ,че беше едноходова и ще зацепи само на едно място,при нея само броях колко оборота правя преди да се развие до край :).

    Това с допълване на нова грес мисля ,че няма да стане.Ако старата е клеясала трябва да се махне.Като се сложи нова,тогава вече може да стане с допълване.

    #869

    turin
    Member

    Eti, то туй не е точно оптиката – то си е чисат механика ;) Говорим (засега;) само за смазване на механичната част – фокус-пръстена и обслужващите го механизми. Навътре, в оптичната система май и аз не бих пипал, освен ако обектива наистина съм го писал бегал.

    Ако се направи добра профилактика на механиката, проверят се дали всички части са здрави и неогънати, провери се дали от лоша поддръжка не са пуснати стружки тук-там и др. под. и накрая ако се сложи качествена (дълготрайна и термоустойчива) смазка – тогава такъв потегнат обектив няма да се отваря с десетилетия сигурно. И ще работи прекрасно.

    Та за наистина ценен обектив си е добре да се заведе на майстор, за който се знае че е добър и ползва добри материали – да го потегне и смаже, за да държи още дълго.

    Но от друга страна майсторите не се раждат научени, а любителите нали все искаме да познаваме и обгрижваме сами хобито си – поне с мен е така де. Така че няма лошо наистина да взема един стар клеясал Хелиос и да почна да се упражнявам.

    (Между другото, Хелиосът също е много готин обектив, Марков беше показвал снимки с него след една фоторазходка – зависи от фотографа и от условията, и Хелиосът не е за изхвърляне! Да, за най-обикновен хелиос 58/2 става дума ;)

    #870

    turin
    Member

    Мезан, да – прав си, само с допълване няма да става, защото няма откъде да излиза греста. Тоест не е съвсем като автомобилните гресьорки примерно – при тях има откъде да излиза излишната грес.

    Идеята ми е, че може първо много добре да се почисти всичко от старата, развалената и прегоряла грес и след това да се сложи съвсем мъничко, колкото да покрие с тънък филм. Да се сглоби и след това ако при въртене се вижда, че греста е малко, да се досложи там в “легенчето”. Може би критерият е да е толкова, че при въртенето да се събира от самата резба по малко в края – но не по много, за да не прелива – а само малко.

    #871

    turin
    Member

    Между другото, беше писал в UrbanStyle за разглобяване на обективи преди доста време – ето я статията: http://urbanstyle.org/wp/?p=126

    Обаче линкът не работи – можеш ли да го оправиш, сега сочи към стария хост на George? Пуснал си го под CC-BY, ако искаш може направо да го хостнем на самия UrbanStyle?

    #872

    mezan
    Participant

    ами той жоро го прави този файл на PDF и той го качи(аз не му разбирам).Това обаче е само за притягане на Хелиоса,щото моя се беше разхлопал нещо.Не съм го разглобявал напълно.

    Сега го търсих,но не го намерих на PDF ами да уърдовски DOC,както го бях дал на Жоро.Къде мога да го кача?

Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 33 total)

You must be logged in to reply to this topic.